HCI GGZ is vanaf 1 januari 2022 het nieuwe EPD voor GGZ-aanbieder Vicino. HCI GGZ Client Portal wordt het portaal voor de cliënten. Er zijn vele EPD aanbieders. Omdat ik nieuwsgierig ben hoe Vicino bij HCI GGZ uitgekomen is, heb ik dat gevraagd aan Tessa Wiersma (directeur Vicino) en Martine Stam (beleidsadviseur Vicino).
Waarom hebben jullie voor HCI GGZ gekozen?
ZPM
“Directe aanleiding voor het op zoek gaan naar een ander EPD was dat onze huidige leverancier het Zorgprestatiemodel (ZPM) niet ondersteunt.”
Zeven kandidaten
“We zijn met zeven leveranciers in gesprek gegaan.
We willen op één platform blijven en gingen daarom op zoek naar een EPD dat al onze diensten aan kan, zowel voor de POH-GGZ als voor de GBGGZ. Het aantal leveranciers dat dit kon leveren werd snel kleiner.”
Toen waren er nog maar drie
“Uiteindelijk bleven er drie over. Eén hele grote en twee middelgrote. Het nadeel van de hele grote partij is dat we dan geen onderdeel uitmaken van het vormgeven van het product.”
Vicino is een regionale organisatie die de zorgverlening voor mensen met psychische en/of sociale klachten organiseert in Noord-Holland Noord. Het levert praktijkondersteuners (POH-GGZ) aan huisartsen. Daarnaast heeft Vicino nauwe samenwerkingsafspraken met o.a. psychologen (GB-GGZ) en psychiaters (S-GGZ). Vicino draagt zorg voor het maken en nakomen van collectieve regionale afspraken. Vicino tracht te allen tijde de juiste hulp, op de juiste plaats en door de juiste zorgverlener te laten plaatsvinden.
Toen nog maar twee
“Dus toen waren er nog twee. We hebben voor HCI GGZ gekozen omdat zij de beste ideeën hebben over hoe we onze verschillende netwerken (POH-GGZ en GBGGZ) aan elkaar kunnen vlechten. Over hoe je die het beste met elkaar kan laten communiceren, binnen de AVG spelregels.
Wat ook belangrijk was voor de keuze was de mogelijkheid van koppelingen met andere systemen nu en in de toekomst. Je hoeft niet alles zelf te kunnen maar hoeveel koppelingen kan je aan? We hebben nu koppelingen met Embloom en Therapieland nodig. Volgend jaar komen daar de koppelingen met AFAS, Zorgdomein en wellicht PowerBi bij. En misschien hebben we in de toekomst nog meer koppelingen nodig.
Het is ook een voordeel dat HCI GGZ zich helemaal richt op de GGZ. Het zal zich blijven richten op koppelingen met GGZ-aanbieders en de steeds veranderende wet- en regelgeving. Het is een goede sparringpartner.”
Hoe gaat Vicino HCI GGZ gebruiken?
“Binnen de POH-GGZ vooral voor registratie en analyse, om meer inzicht te krijgen in onze zorg en de patiëntenpopulatie. Over duur van de zorg, verwijsgedrag etc. We zien bijvoorbeeld dat verwijsgedrag erg afhankelijk is van de huisarts. Onze bevindingen koppelen we terug naar de huisartsen. We doen dat nu nog weinig, maar willen dat met HCI GGZ meer gaan doen.
Daarnaast gebruiken we HCI GGZ volledig voor de declaraties.”
“Binnen de GBGGZ, de psychologenpraktijken, gebruiken we HCI GGZ over de volle breedte, voor registratie, declaratie, rapportage en de client portal, in het MedMij label.”
Wanneer gaat Vicino HCI GGZ en het Cliënt Portal gebruiken?
“We zijn nu bezig met de inrichting. De scholingsdata worden in december gepland. 1 januari 2022, als ook het ZPM ingaat, starten we met HCI GGZ!”
Conclusie
Vicino heeft voor HCI GGZ en het HCI GGZ Client Portal gekozen omdat:
- het al haar diensten binnen de POH-GGZ en de GBGGZ aankan,
- Vicino bij HCI GGZ een rol kan spelen in de ontwikkeling van het product,
- HCI GGZ de beste ideeën heeft over het samenvlechten van de verschillende netwerken,
- HCI GGZ gekoppeld kan worden met andere systemen,
- HCI GGZ zich uitsluitend richt op de GGZ en daardoor ook in de toekomst meegaat in de behoeften van ggz-zorgaanbieders en de veranderingen in de wet- en regelgeving,
- HCI GGZ een goede sparringpartner is!